Kolik práce zabere prodej nemovitosti?…Aneb co všechno realitní makléř vyřeší, aby se nemovitost skutečně prodala.
- David
- 30. 6.
- Minut čtení: 3
Možná to na první pohled vypadá jednoduše – nemovitost se nafotí, vloží na internet a čeká se, až někdo zavolá. Jenže takhle to většinou nefunguje.
Úspěšný prodej je ve skutečnosti soubor desítek kroků, které vyžadují nejen čas, ale i zkušenost, pečlivost, cit pro detail a hlavně hodně komunikace – s klienty, úřady, právníky, zájemci nebo třeba fotografem.
Každý případ je jiný. Ale abyste si udělali reálnou představu, co všechno běžný prodej bytu nebo domu obnáší, rozepsal jsem konkrétní přehled činností, které jako makléř pravidelně řeším.
1. První schůzka a analýza
– 1,5 hodiny
Seznámení s nemovitostí i situací prodávajícího. Už při cestě si dělám představu, co bude potřeba připravit a jak nemovitost uchopit, aby oslovila tu správnou cílovou skupinu. Jakmile vyslechnu majitele a ten mi zodpoví spoustu dotazů, teprve pak vím, co vlastně budeme prodávat.
2. Nacenění a návrh strategie
– 1,5 hodiny
V kanceláři připravím cenový odhad, zpracuji porovnání s trhem a volám klientovi s návrhem strategie. Nepoužívám žádné odhady „od oka“. Pracuji s cenovými mapami, databázemi a zkušenostmi z předchozích obchodů.
3. Podpis dokumentace
– 2 hodiny
Zahrnuje podpis zprostředkovatelské smlouvy, AML dokumentace, sběr detailních informací (rozsah rekonstrukce, použité materiály, technický standard). Probíhá většinou fyzicky, s vysvětlením všeho důležitého.
4. Dokumentace a technická příprava
– 1,5 hodiny
Sbírám podklady – katastr, půdorysy, PENB, revize, kupní smlouvu, podklady od SVJ. Zároveň ověřuji informace, které dostávám od majitele – aby bylo všechno přesné a pravdivé.
5. Analýza lokality a příprava sdělení
– 3 hodiny
Zvlášť u mimoměstských nemovitostí mapuji dostupnost MHD, školy, obchody, kulturní místa. Vše zpracovávám do scénáře videa a textu inzerátu. Cílím na emoce – technické detaily řeším až na prohlídce.
6. Příprava, focení a natáčení
– 7 hodin
Homestaging, úklid, videoprodukce, focení, dron. Vzniká video, fotky, Matterport (3D prohlídka), půdorysy a klipy pro sítě. Klíčová fáze pro to, jak bude nemovitost působit navenek.
7. Inzerce a marketing
– 2 hodiny
Vytvářím inzeráty na realitní portály i sociální sítě, volím hlavní fotku, upravuji texty. První dojem rozhoduje – pokud inzerát nezaujme během vteřin, přicházíme o zájemce.
8. Prohlídky
– 16 hodin (8 dní × 2 hodiny)
Organizuji prohlídky, jezdím na místo, komunikuji s lidmi. Pokud je nemovitost dál, přidávají se i náročné přejezdy. Bývá to časově i mentálně náročná část, ale klíčová.
9. Rezervace, odhad, smlouvy
– 4 hodiny
Sepsání rezervační smlouvy, koordinace s odhadcem, příprava podkladů pro právníka. Ověření bonity kupujícího je často nejdůležitější část – aby vše proběhlo hladce a reálně.

10. Průběžná komunikace s majitelem, SVJ a úřady
– 3 hodiny
Aktualizace inzerátů, reporting, shánění dodatečných informací, komunikace se stavebním úřadem, SVJ nebo třeba starostou. Pravidelně doplňuji nové informace, aby bylo vše aktuální.
11. Komunikace se zájemci
– 3 hodiny
Reakce na zprávy, telefonáty, potvrzování, přeplánování termínů, odpovědi na dotazy.
S vážnými zájemci ladím termíny a řeším detailní informace o převodu nemovitosti.
12. Právní servis a podpis kupní smlouvy
– 3 hodiny
Ladění smluv s právníkem, konzultace s klienty, schůzka na podpis. Kontroluji, aby byly splněny všechny podmínky převodu – např. výplata úschovy, termíny hypotéky, vyčíslení zůstatků úvěrů atd.
13. Předání nemovitosti
– 2 hodiny
Fyzické předání, kontrola měřidel, podpis protokolu. Přepis energií probíhá zpravidla online, ale samotné předání je vždy osobní a důležité.
Celkem: 50 hodin čisté práce
A ještě něco na závěr…
Víte, každá zakázka je jiná. Ani dva panelové byty nejsou stejné – i když mají identickou dispozici. Rozdíly dělají detaily: světlo, rekonstrukce, výhled, balkon, možnosti úprav.
Ještě víc to platí u rodinných domů. Každý má jiného architekta, jiný pozemek, jiné okolí. A na venkově se často řeší i dostupnost základních služeb, školy nebo spojení do města. U takových nemovitostí se může celý proces prodloužit klidně o dalších 50 %.
Shrnutí?
Prodat nemovitost není jednorázová akce. Je to proces. A pokud má proběhnout v klidu, bezpečně a s kvalitním výsledkem, potřebujete někoho, kdo tomu rozumí, má systém, nadhled i lidský přístup.
Pokud hledáte makléře, který vás tím procesem provede férově a otevřeně – rád budu tím člověkem.
Stačí se ozvat.
David Sobota